Wat is RankBrain ?

Heb je reeds een website maar wil je de zoekmachine optimalisatie liever uitbesteden? Dat kan! Kijk op seo bureau Antwerpen voor meer info.

Heb je nog geen website en wil je er één? Start dan snel op de homepage van website laten maken.

Het Google RankBrain-algoritme uitgelegd

Wat is Rank Brain nu juist ? Om de miljarden verzoeken voor informatie dagelijks in de zoekmachine te doorzoeken, ontwikkelde Google een kunstmatige intelligentie genaamd RankBrain. RankBrain doorzoekt zoekopdrachten en woorden of zinsdelen waarmee het niet vertrouwd is. Hiervan leert het systeem, zodat de zoekopdrachten, woorden of zinsdelen samen met andere verzoeken kunnen worden gefilterd om meer gerichte resultaten te creëren.

RankBrain is heel snel één van de belangrijkste factoren geworden om te bepalen wat er wordt weergegeven in de zoekresultaten.

Het kunstmatige intelligentieprogramma of AI is echter slechts één element binnen het algoritme van Google. Dit algoritme heet Hummingbird. Hummingbird sorteert miljarden webpagina’s om goede zoekresultaten te kunnen leveren die relevant zijn.

rankbrain en seoNauwkeurige resultaten

RankBrain heeft Hummingbird geholpen om nauwkeurigere resultaten te leveren omdat het woorden en zinsdelen kan leren die het daarvoor niet kende.
Bovendien kan Hummingbird nu via RankBrain specifiek voor het land, evenals de taal waarin een vraag wordt gesteld leren. Dus, als u een zoekopdracht opzoekt met het woord “patat” in België, krijgt u informatie over aardappelen. Als de vraag echter via Nederland komt, kan de informatie ook betrekking hebben op patat friet.

Hierdoor kunnen de resultaten van query’s nauwkeuriger zijn, omdat Google nu meer woorden kan meenemen. Dit is omdat RankBrain zoekopdrachten opslaat met bepaalde zoekwoorden die meestal worden weggelaten, maar in plaats daarvan meer nadruk moet krijgen. Als u bijvoorbeeld de zoekresultaten voor ‘koekjes recepten zonder suiker’ wilde, werd het woord ‘zonder’ genegeerd door het algoritme van Google. Nu zal Rank Brain gaan kijken in eerdere zoekopdrachten en kunnen zoekopdrachten van Google resultaten opleveren voor suikervrije cookie-recepten.

RankBrain wordt gebruikt om zoekmachine-aanvragen te verfijnen omdat Google drie miljard zoekopdrachten per dag ontvangt. Onder die vragen zijn er enkele die nog nooit eerder zijn gesteld, wat in 2013 goed was voor ongeveer 15% van alle vragen.

Dit betekent dat elke dag ongeveer 450 miljoen verzoeken nooit eerder zijn gemaakt, dus moeten ze worden begrepen en vertaald om nauwkeurige zoekresultaten te bieden.

Interpretaties

Onder veel van de interpretaties die RankBrain moet doen, zijn meer complexe query’s met long-tail-verzoeken van zoekers.
Door deze complexe query’s beter te kunnen interpreteren, kan Google helpen webpagina’s te vinden die relevant zijn voor de gebruiker.
RankBrain leert door schijnbaar niet-gerelateerde complexe zoekopdrachten te verbinden om hun overeenkomsten beter te begrijpen. Hierdoor kan RankBrain toekomstige zoekopdrachten en hun relatie tot bepaalde onderwerpen beter begrijpen. Vervolgens wordt de zoekgroep gekoppeld aan Hummingbird om de resultaten te vinden die het meest interessant zijn voor de gebruiker.

wat is rankbrainRankBrain als een ranking factor

Het AI-programma van Google wordt gezien als de derde belangrijkste rankingfactor bij het bepalen hoe hoog een website scoort in de zoekresultaten. Dit komt omdat het kan helpen om te classificeren wat relevant is op bepaalde webpagina’s en omdat het algoritme nu met RankBrain een betere samenvatting kan geven van wat er op een pagina staat. Hoewel het wel in alle zoekopdrachten gebruikt wordt, is het niet ontworpen om rankings te wijzigen. Daar neemt Hummingbird het over. Andere belangrijke rankingfactoren kan u vinden in het artikel hoog scoren in Google in 2019 van webdesigner Antwerpen Ozon Webdesign.

Veelvoorkomende misvattingen over RankBrain

Er zijn veel misvattingen over hoe RankBrain zoekopdrachten helpt rangschikken en welke factoren de ranglijst kunnen beïnvloeden.

Betaalde advertenties.

Betaalde advertenties hebben geen invloed op RankBrain en ook niet op de manier waarop Hummingbird webpagina’s rangschikt. Of een bedrijf nu honderdduizenden dollars uitgeeft met AdWords of helemaal geen geld uitgeeft, het heeft geen invloed op RankBrain en organische zoekresultaten. Adverteren op sociale mediasites zoals Facebook of Twitter heeft ook geen invloed op de zoekresultaten.

Social shares

Hoewel het delen van content in sociale netwerken belangrijk is met backlinks naar uw website, heeft het geen invloed op RankBrain. Social shares worden niet gebruikt in het algoritme.
Webpagina optimalisatie

Optimalisatie

Hoewel het algoritme van Google toestaat dat webpagina’s worden geoptimaliseerd door specifieke zoekwoorden of woordgroepen te gebruiken en technische elementen zoals titellabels of paginasnelheid te optimaliseren, werkt RankBrain anders.
De enige manier waarop SEO-specialisten kunnen optimaliseren voor RankBrain, is door in natuurlijke taal te schrijven. Een SEO bureau kan u hierbij helpen
Bovendien kan pagina-optimalisatie ook worden gedaan door webpagina’s te maken met inhoud gericht op een zoekwoordgroep en zinnen met betrekking tot het trefwoord.

U kan beginnen met het vinden van zinnen met betrekking tot uw onderwerp en vervolgens die zinnen testen op Google. Wanneer u dit doet, vindt u een reeks vergelijkbare trefwoordzinnen die u ook kunt gebruiken in de inhoud van uw webpagina, bijvoorbeeld ingevoegd in een blog. Wees hiermee echter voorzichtig, Het is niet de bedoeling om de inhoud te vol te steken met zoekwoorden, Gebruik in de plaats volledige, natuurlijke zinnen met synoniemen of keywords.

Vergeet niet dat je voor echte mensen schrijft, dus je wilt natuurlijke taal gebruiken en de informatie geven die relevant is voor hen en willen delen. RankBrain legt de nadruk op kwaliteitsinhoud die als een van de beste resultaten wordt beschouwd wanneer gebruikers de informatie zoeken waarover u schrijft. Het gaat niet om het manipuleren van resultaten van zoekmachines, maar om het bieden van goede inhoud.

rankbrainTen slotte moet je een analyse maken nadat je de inhoud op je webpagina hebt geplaatst, om te zien of mensen de inhoud bekijken en delen op sociale media.
Controleer het bouncepercentage van de site en kijk of mensen die de inhoud hebben gelezen opmerkingen achter hebben gelaten of andere webpagina’s op uw site hebben bekeken.
Dit geeft je de informatie die je nodig hebt over de kwaliteit van je inhoud in plaats van alleen maar te focussen op hoe goed het je website heeft helpen rangschikken.

Als eigenaar van een bedrijf kan deze informatie overweldigend zijn. Huur daarom een SEO-expert in die bekend is met RankBrain om de inhoud te maken die uw website nodig heeft.
Website laten maken kan ook uw website beheren en de bijbehorende analyses gebruiken om de inhoud te verbeteren, zodat deze goed werkt met RankBrain om de site te helpen meer traffic aan te trekken.

Contacteer ons voor een uitgebreide audit van uw website om hoger te scoren in Google.

Geef een reactie